Redigering av nettsiden

En av de viktigste tingene man gjør på en nettside er å redigere innholdet på den. Enten det er den første gangen, og alt skal være sånn for alltid. Eller om man velger å ha en mer dynamisk nettside som skal redigeres oftere. Vi anbefaler det første, rett og slett la informasjonen på nettsiden være så statisk som mulig.

Disse underpunktene vil vise dere hvor og hvordan dere endrer innholdet på siden deres. Hvordan dere legger inn tekst, og evt andre muligheter dere har. Innholdet her er:

Bruk av Google dokumenter på nettsidene

Om dere ønsker å legge inn terminliste er det mulig å for eksempel opprette et dokument i Google Dokumenter (du må da skaffe deg en google-konto om du ikke har dette fra før av), og deretter linke en "kun lesbar" versjon til nettsiden. 

Da vil dere i fremtiden kun trenge å redigere dette google- dokumentet, og ikke nettsiden i seg selv. 

Om dere ønsker å gjøre dette, men ikke vet hvordan - kontakt Katrine på forbundskontoret på kommunikasjon@kmspeider.no.

Tekst

Det første og viktigste dere legger inn på nettsiden deres er tekst. Her legger dere inn all informasjon dere ønsker, men gjerne også så tidløst som mulig, så dere slipper å endre dette hvert semester. Det er det veldig fort gjort å glemme. Vet dere at dere har en ansvarlig for nettsiden som også vil oppdatere den jevnlig, er det også lettere å gå mer i detalj, feks. ved å legge inn semesteroversikt. Vi anbefaler likevel å for eksempel legge inn semesterplanen i Google Dokumenter, og heller endre innholdet i dette dokumentet, framfor å skrive inn semesterplanen på nettsiden. Da kan teksten på nettsiden være ganske statisk, mens google dokumentet med semesterplanen er det som oppdateres jevnlig.

Bildet under viser baksiden av nettsiden (back end). Her er det flere steder å skrive inn ting.

Overskrift:
Her skriver dere inn overskriften på denne artikkelen.

Ingress:
Skriv kort og gripende hva innholdet i artikkelen er. 

Overskriftstørrelse:
Kan stå som den er

Bilde:
Kan stå som det er - eller endre til et annet bilde dere finner i bildebanken.

Brødtekst/Tekst (WYSIWYG):
Her skriver dere inn teksten dere ønsker å ha på siden. I dette feltet kan du legge inn lenker, knapper og andre aktuelle funksjoner. 

Publiser artikkelen

For å vite om artikkelen er publisert eller ikke kan du se til høyre på siden. Da finner du status på artikkelen.

Denne artikkelen (bildet) er "publisert".

Du kan også endre status fra for eksempel "publisert" til "sett som kladd". Da vil ikke artikkelen lengre synes.

Man kan også sette publiseringsdato eller utløpsdato, for eksempel om man vil vente med å publisere artikkelen til en bestemt dag, eller om man ønsker å fjerne den etter en viss dag.

Alternativet er å la den stå på "alltid publisert". I gruppenettsidenes tilfelle er sistnevnte å foretrekke om man ønsker en så statisk nettside som mulig.

Legg til knapp

For å legge til en knapp på din nettside må du opprette en knapp i hovedtekst-feltet. Det gjør du inne i feltet "Tekst (WYSIWYG)" eller "Brødtekst".